bellen via laptop

 Wat is het verschil tussen IP VoIP en telefoon?

 

Hoewel de meeste IT-professionals VoIP en IP-telefoons op dezelfde manier gebruiken, pleiten anderen voor een paar subtiele verschillen tussen deze twee termen.

Er is niet veel verschil tussen VoIP en IP-telefonie en in feite gebruiken de meeste, en misschien wel de meeste IT-professionals beide termen door elkaar. Sommige experts zijn van mening dat VoIP specifiek een term is die wordt gebruikt om het verzenden van spraakgegevens via internet te beschrijven.

IP-telefonie is echter een bredere brede term die elk type telefooncommunicatie omvat dat via IP wordt uitgevoerd, waaronder teksten, faxen en nog veel meer.

 

Bovendien hebben sommige analisten opgemerkt dat VoIP telefoons meestal in de zakelijke context verschijnen, met verwijzing naar de hardware en software die VoIP services mogelijk maken, en VoIP wordt gebruikt in consumenten- net als bedrijfsomgevingen.

 

Wat is IP-telefoon precies?

 

IP-telefonie omvat de technologie die, samen met producten en diensten, spraakoproepen, voicemail, bellen via laptop, het faxen van videoconferenties en andere diensten over telefonie mogelijk maakt die gebruikmaken van de IP-verbinding die pakketgeschakeld is.

De informatie wordt typisch overgedragen via specifieke circuitgeschakelde verbindingen van PSTN, het openbare geschakelde telefoonsysteem (PSTN), ook bekend als de basistelefoondienst.

VoIP telefonie zet faxen, oproepen en sms-berichten echter om in datapakketten die worden overgedragen via netwerken van computers, zonder de tolgelden te betalen die horen bij PSTN.

 

Wat is VoIP?

Voice over Internet Protocol, of VoIP, is de verzameling gestandaardiseerde technologieën die spraakoproepen kunnen plaatsen op internet of via een particulier IP-gebaseerd netwerk. Met de eenvoudigste definitie van VoIP is VoIP alleen voice over IP – het is een subset van IP telefoonservices die geen andere niet spraak gebaseerde services voor communicatie omvat, zoals faxen en sms-berichten. Maar zoals bij alle communicatie is het over het algemeen acceptabel om naar VoIP en IP-telefoon samen te verwijzen, en in feite doen veel mensen dat.

Weeg de voor- en nadelen af van het gebruik van VoIP in de onderneming. De voordelen van IP VoIP en telefonie Vóór VoIP en IP-telefonie moest het gemiddelde bedrijf een apart netwerk opzetten en onderhouden voor bellen en een ander netwerk voor internettoegang. Met de komst van data- en spraak convergentie hebben bedrijven slechts één netwerk nodig om zowel telefoondiensten als de connectiviteit met LAN aan te bieden. 

De voordelen van zowel VoIP als IP-telefoons zijn: 

Lagere kosten

De gestroomlijnde infrastructuur betere schaalbaarheid VoIP-software, ook wel softphones genoemd, biedt gebruikers meer mobiliteit, waardoor gebruikers kunnen bellen en gebeld kunnen worden op een reeks verschillende apparaten. Apparaten zoals desktopcomputers, telefoons, laptops, laptops, tablets en zelfs zelfstandige apparaten in plaats van alleen vaste lijnen te gebruiken die zich op hun bureaus. 

De uitdagingen van IP VoIP en VoIP Een onderneming kan zowel VoIP als IP-telefonie op die plek inzetten of via een externe dienst van derden via de cloud, of als het hybride model. 

Het probleem is echter om video-, spraak-, fax- en sms-berichten met een betrouwbare levering aan gebruikers aan te bieden die afhankelijk zijn van de beschikbaarheid van internetverbindingen. 

 

Een onveilige netwerkverbinding kan van invloed zijn op de kwaliteit van gesprekken en in het algemeen tot gevolg hebben dat de service volledig wordt stopgezet. Vaste telefoons zouden daarentegen moeten blijven presteren, ook bij een uitgebreide stroomonderbreking.